Protinávrh na oddlužení obce v průběhu tohoto volebního období
Vážení zastupitelé, vážení spoluobčané
Dnes na veřejném zasedání zastupitelstva naší obce celkem po třetí projednáváme předložený materiál – úvěrová smlouva, rozpočet, po prvé závěrečný účet. Zmiňuji zcela záměrně tyto dokumenty neboť spolu jednoznačně souvisí a fakticky schválení kteréhokoliv jednoho materiálu znamená schválení všech. Dále toto uvádím proto, že na minulých 2 zasedáních bylo řečeno hodně co není nutné dále opětovně podrobně opakovat
Ke smlouvě o úvěru
· problém vznikl v roce 2009, kdy nebyly dodrženy podmínky uzavřených smluv o úvěru č. 289478469 a smlouvy289474409 o splácení. Jednalo se o smlouvy tzv. překlenovací na profinancování dotovaných akcí – obnova sochařské výzdoby kaple Sv. Martina a akce Obnova a rekonstrukce chodníků a to v celkové výši 6.771.673 Kč, smluv uzavřených mezi obcí a Českou spořitelnou. Součástí smluv jsou splátkové kalendáře se splatností do 31.12.2011 – tedy letošního roku s tím, že předpokládají splátky poskytnutých dotací v celkové výši, které v přiloženém splátkovém číní 6.094.504 Kč – a to do konce roku 2008. Následně měla obec platit měsíční splátky celkem 18.810 Kč. Součástí jsou rovněž podmínky, které proti současně navrženým jsou jednoznačně výhodnější
· Vy, kteří chodíte na zastupitelstvo obce, nebo kteří čtete zápisy ze zastupitelstva na www. stránkách obce víte, že na tyto úvěry byla řada dotazů. Odpovědi – i písemné – byly – 2 úvěry jsou v režimu splácení úroků. Lze jednoznačně říci, že obec o úvěrech neinformovala pravdivě a celou dobu mlžila
· co se tedy stalo – v rozporu s uzavřenými smlouvami o úvěru byly finanční prostředky použity na profinancování jiných akcí – komunikace v naší ulici 2 miliony Kč, zahrada za školou1,1 milionu Kč, dále nejsem schopen specifikovat cca 1,5 milionu Kč. Co je ale podstatné – rozpočet obce 2009, 2010 ani návrh rozpočtu 2011 neobsahoval v sobě splátky úvěrů dle dohodnutých splátkových kalendářů, to co se uhradilo bylo na tlak spořitelny – musíte hradit. Já nebudu posuzovat míru zavinění, na to jsou rozhodně jiní
· výsledkem celé práce obce nyní je tlak České spořitelny na řešení – dle předloženého návrhu částky 3.900.000 Kč a reakce p. starosty a předsedkyně finančního výboru uvedené v návrhu předložené smlouvy o přeúvěrování (ale čeho, toho co již mělo být zaplaceno ? – nebo uváděného - jen tento návrh je správný, je zavazující do roku 2026 včetně tvrdých opatření v rozhodování obce v části investování. Je nutné říci, že obec bez souhlasu CS nesmí investovat částku nad 300.000 Kč, je otazník nad vůbec další možností investování, které bude vyžadovat v případě dotací překlenovací úvěr do doby obdržení dotace. Naše finanční bonita u ČS je pouze 300.000 Kč volných prostředků za rok. Celková výše úvěrů naší obce je k 31.12.2010 4.966.175 Jč
· náš návrh vychází z možností jiného – rychlého splacení úvěru při změně hospodaření obce ještě v roce 2011 a uzavření smlouvy až na konci 10/2011 v návaznosti na zpracovaný výhled rozpočtů do konce volebního období. Ano, předpokladem je, že obec, zejména starosta obce, změní svůj způsob hospodaření
vzhledem k tomu, že další návrh má návaznost na rozpočet 2011 i závěrečný účet za rok 2010, jsem povinen v tomto bodě zmínit souvislost
· rozpočet 2011 je opětovně rozmařilý a zahrnuje položky, se kterými nelze vyslovit souhlas. Rozmařilý je v části několik roků kritizované – mzdové prostředky, dále položky se kterými nelze souhlasit – faktury dodatečně vkládané do účetnictví znamenající závazky obce
· se kterými položkami nelze souhlasit – 153.000 Kč kanalizace z roku 2008, 284.000 Kč dodatečná faktura za chodníky a 450.000 Kč dodatečná faktura za náves vše z roku 2009 – celkem závazková povinnost ve výši 887.000 Kč. Záměrně neuvádím problematiku veřejných zakázek, předražené ceny, dodatečně účtovaných prací, nezúčtování do roků, kterých se to údajně týkalo, neschopnost splácet v daném roce. Nezmiňuji ani otázku, kdo a zda vůbec záležitosti schválil, které zastupitelstvo atd .I kontrola hospodaření obce provedená krajským úřadem uvádí 32,91 % podíl závazků na rozpočtu obce – obec je předlužena, v navrženém rozpočtu 2011 nemá ani zahrnutu úhradu všech závazku z roků minulých, není schopna dostát svým závazkům. Jistě si někteří vzpomenete, že o stejném problému byla na zastupitelstvu obce diskuse již při projednávání minulého rozpočtu s odpovědí – vše bude uhrazeno po obdržení 700.000 Kč za zelenou stuhu. Místo úhrady závazků se situace zhoršila – kdo máte zájem podívejte se do výkazu rozvaha řádek 321 . Uvádím ale, že tyto prostředky lze místo diskutabilních souvislostí s firmou INSTA použít na splácení úvěrů
· navrhuji tedy, aby obec neschválila v předloženém znění Smlouvu o úvěru, rozpočet na rok 2011, závěrečný účet 2010, a to v částech níže zmíněných, respektive schválit s příslušnými změnami. Opakuji, že toto nelze u projednávaného bodu Úvěrová smlouva jinak než-li v těchto souvislostech uvést
K rozpočtu – navrhuji změnu ve výdajové části – kapitola 2321 snížit o 153.000 Kč, kapitola 3329 snížit o 450.000 Kč, dále navrhuji, aby z celkové částky 1.495.200 Kč mzdových prostředků a ostatních osobních výdajů se zastupitelstvo zavázalo usnesením snížit tuto výdajovou položku (mimochodem jde o 32% příjmů obce, tedy i se závazky fakticky o 65 % příjmů !!!!!) o 25 %, tj o částku 300.000 Kč. Součástí tohoto opatření je starostu obce uvést do stavu neuvolněného starosty z důvodu pružného nalezení úspory v kapitole mzdové prostředky.
K návrhu úvěrové smlouvy – navrhuji Celkovou výše uvedenou částku celkem 903.000 Kč použít v letošním roce na další splátku úvěru s tím, že zbývající jednání s ČS by proběhla v říjnu 2011, o tomto usnesení informovat Českou spořitelnu, což je reálné a dle sdělení ČS přijatelné. Současný postup ČS vychází z toho, že porušení úvěrových smluv je záležitostí výlučně obce, v tomto případě p. starosty, na snahy ČS o řešení nebylo dle jejich sdělení adekvátně reagováno a spořitelna nemá záruku toho, že obec do 31.12.2011 – tj. do doby platnosti stávajících smluv dostojí svým závazkům. Ze strany starosty obce došlo údajně k několika slibům úhrady z prodeje obecního majetku
V další části navrhuji aby zastupitelstvo uložilo starostovi obce připravit na příští zasedání zastupitelstva návrh prodeje zbytného majetku včetně formy prodeje tak, aby bylo možné výnos z prodeje použít na splátku úvěru ještě do 31.10.2011
Apeluji v této souvislosti na všechny zastupitele, aby dbali především na svůj slib uvedený v § 69 zákona o obcích odst. 2 – slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejich občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky, aby dbali na dodržování zákona o obcích, který v dílu 2 uvádí povinnosti v hospodaření obce, starostu obce vyzývám, aby důsledně hájil zájmy obce – rozhodně zájmem obce není financovat bez souhlasu zastupitelstva a v rozporu s rozpočtovými pravidly (pravidla rozpočtového próvizoria) revival s prodělkem 32.900 Kč.
Apeluji zároveň na občany obce, aby k tomuto způsobu hospodaření předloženému ve výše uvedených dokumentech – úvěrová smlouvy, rozpočet 2011, závěrečný účet 2010 nebyli nadále lhostejní